لوگو

اخبار

همایش "نقش بانوان دانشگاهی" در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، به مناسبت میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر با حضور دکتر مهدخت بروجردی علوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی، مدیران ستادی، جمعی از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی، همایش "نقش بانوان دانشگاهی در مواجهه با تحولات ذهنی نسل جدید دختران و پسران" در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

در این همایش مهندس جواد صالحی جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن خیر مقدم به مدعوین مطالبی در مورد رویکردهای بسیج دانشجویی و هدف از تشکیل این جلسه را ایراد کرد.

سپس دکتر علاسوند از اساتید جامعه الزهرا و عضو هیات علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در موضوع تحولات ذهنی نسل جدید دختران و پسران سخنرانی و سپس به پرسش‌های حاضرین پیرامون این موضوع پاسخ دادند.

گفتنی است متن پیام دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه به شرح زیر قرائت شد:

بسمه تعالی

فرا رسیدن میلاد مسعود شفیعه روز جزاء حضرت فاطمه معصومه(س) و خجسته زادروز با برکت میراث دار گنج عصمت و سکان دار سفینه ولایت، حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) و دهه کرامت و روز دختر را به عموم دانشجویان، مدرسان، کارکنان و بسیجیان دانشگاه به ویژه شرکت کنندگان در همایش "نقش بانوان دانشگاهی در مواجهه با تحولات ذهنی نسل جدید دختران و پسران" تبریک و تهنیت عرض نموده و توفیق کسب فیض و بهره مندی بیش از پیش از دریای فضائل و کرامات این انوار الهی را برای همگان مسألت دارم.

نامگذاری‌ روز میلاد کریمه اهل بیت به عنوان روز ملی دختران، فرصتی ارزشمند برای شناخت بهتر شخصیت این بانوی ارجمند و جایگاه معنوی ایشان در جهت ترویج ابعاد وجودی آن حضرت در میان دختران و بانوان جامعه اسلامی است. بدون شک الگو برداری از آن شخصیت بزرگوار بهترین راه دستیابی دختران امروز و مادران فردای ایران اسلامی به زندگی سالم، موفقیت، سعادتمندی و بهروزی است.

انقلاب اسلامی با بهره گیری از تعالیم نورانی اسلام، جایگاه و نقشی والا و مهم برای زنان در نظر گرفته و شرایط مناسبی را برای حضور زنان در اجتماع فراهم نموده، به گونه ای که سهم دختران در آموزش عالی کمتر از ۲۰ درصد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به بیش از ۵۰ درصد در سال جاری رسیده است. جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از اسلام، زنان را نیمه‌ی فعال جامعه می داند و برای رشد و ارتقاء آنان قوانین متعددی تصویب کرده است. انقلاب اسلامی ایران الگوی نوینی از زن را براساس آموزه های اسلامی ارائه کرده که در آن بانوان در خانواده و جامعه به عنوان انسان‌هایی تاثیرگذار مطرح هستند.

بررسی واقعیت موجود پیرامون نسل های انقلاب اسلامی، روشنگر این نکته مهم است که بخشی از تفاوت های موجود بین نسل های انقلاب، کاملا طبیعی است. آرمان ها، نیازها و احساسات نسل جوان هر جامعه ای، با نسل پیشین متفاوت است؛ به این معنی که معمولا نسل های جدید، بخش هایی از دیدگاه های نسل های قبلی را تعدیل می کنند یا تغییر می دهند و برخی مواقع این تغییر و تعدیل ها، بسیار جدی است. این تفاوت اگر به درستی شناخته شود و با شیوه های صحیح با آن برخود گردد، نه تنها عارضه ای به دنبال نخواهد داشت که موجب پختگی و ارتقاء نسل های آینده خواهد شد.

پرسش های ذهنی جوانان امروز و نسل جدید، همان پرسش های جوانان دهه های قبل نیست. در مباحث اعتقادی و دینی، آنچه دیروز شبهه محسوب می شد، از اذهان محو شده و در عوض شبهات جدید بسیاری پدید آمده که باید در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی بدان پاسخ داده شود. علاوه بر ذهن نسل جدید، زبان آنان نیز عوض شده و باید با آنان با زبان خودشان صحبت کرد. باید دانست که زبان نسل جدید از طریق چه عواملی شکل گرفته و ساخته می شود. بخش عظیمی از نسل جدید، به شدت تحت تاثیر اموری از قبیل هنر و ورزش قرار دارند و بدون آگاهی از این امور، آگاهی از ذهن و زبان خود جوانان ممکن نیست.

وظیفه مهم دیگر بانوان دانشگاهی، آگاه ساختن هرچه بیشتر و هرچه دقیق تر و صحیح تر نسل های امروز و فردا، از حقایق و واقعیات مربوط به انقلاب اسلامی است. نسل جدید باید بداند که در سال های ستم شاهی بر کشور چه گذشته، چرا پدرانش انقلاب کردند و صدها هزار نفر جان خود را فدای انقلاب کرده اند. نسل جدید باید ضمن آگاهی از توطئه های دیروز و امروز علیه انقلاب، با دستاوردهای درخشان انقلاب در عرصه های مختلف فکری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، صنعت، فناوری و امنیت و رفاه عمومی که به همت و تلاش خستگی ناپذیر مردان و زنان این مرز و بوم در شهرها و روستاهای کشور پدید آمده، با خبر شود. همچنین ضعف ها،کاستی ها و اشکالات را بشناسد و خود را برای تحقق هرچه بیشتر اهداف انقلاب اسلامی و موارد مهمی که در سند گام دوم انقلاب از جانب مقام معظم رهبری اعلام شده، آماده کند. برای شکوفایی و پیشرفت مادی و معنوی نسل جدید، برنامه ریزی های جامع لازم است و تمامی سیاست های خرد و کلان باید در جهت شکوفا کردن ابعاد مثبت شخصیتی این نسل باشد و در این مسیر قطعا نقش بانوان دانشگاهی از طریق نقش آفرینی در دو نهاد مهم خانواده و اجتماع بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود.

                                                                                                                                    دکتر محمدحسین امید
 

۲۲ تیر ۱۳۹۸ ۲۰:۴۳
تعداد کلیک : ۲,۲۰۲

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
نظر خود را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500